
Jednym z najbardziej polecanych narzędzi służących do poznania opinii klientów jest ankieta. Jest ona znanym od wielu lat narzędziem, które polega na tym że respondent dostaje do wypełnienia kwestionariusz z pytaniami półotwartymi, otwartymi lub zamkniętymi. Rozróżniamy wiele rodzajów ankiet np. telefoniczne, pocztowe, czy ankiety online .
W czasach coraz powszechniejszego dostępu do sieci coraz większą popularność zyskują narzędzia, które umożliwiają zbieranie informacji online. Takie podejście do tematu niesie za sobą dużo korzyści niedostępnych w starych metodach badania opinii.

Po pierwsze, niższe koszty. Zmniejsza się ilość kosztów dotyczących obsługi badanych respondentów. W tym samym momencie maleje czas niezbędny do zgromadzenia odpowiedzi. Dzięki temu mamy bieżący dostęp do aktualnych wyników, które cały czas spływają do systemu. Poprawia się jakość ankiet oraz wzrasta ich ilość.
Dzieje się tak gdyż ankietowani uzupełniają je z wykorzystaniem internetu w dogodnym dla siebie miejscu, gdy sami mają na to czas i ochotę, a nie wtedy gdy zaczepi je ankieter. Ułatwia to wykonanie badań na tematy uznawane przez ankietowanych za wstydliwe. Na potrzeby przeprowadzania ankiet używa się też w coraz większym zakresie urządzeń mobilnych.
Ankiety online to także wielkie ułatwienie pracy przy analizie zgromadzonych wyników. System pozwala na szybkie tworzenie raportów, które można analizować z użyciem wielu narzędzi np. tabel. Dzięki temu prościej zauważyć, skomplikowane często, powiązania pomiędzy poszczególnymi wynikami.